OTEVŘENÝ ROZHOVOR

S GENERÁLNÍM ŘEDITELEM

Nový lídr, restrukturalizace, digitalizace, aktualizace systému odměňování a důležité personální změny. To jsou události, které posledního půl roku hýbou společností B:TECH. Pohybujeme se na trhu automatizace a jsme jejím dodavatelem pro oblast výrobních i procesních technologií už od roku 2000. Události posledních 3 let přinesly řadu výzev i příležitostí, trh se proměnil. Proměnil se způsob spolupráce uvnitř firem. Zvedl se zájem o ochranu životního prostředí, velkým tématem se staly úspory energií. Tyto trendy ovlivňují i trhy, na kterých působíme. Jak se tyto události promítly do dění v B:TECHu jsme se zeptali v otevřeném rozhovoru generálního ředitele Marka Prokše.

Marku, jaké priority hýbaly naší společností v uplynulém období?

 

Velkými tématy pro nás byla v první řadě adaptace strategie na nové tržní příležitosti. B:TECH tradičně diverzifikoval svá rizika působením na mnoha trzích. Každý rok byl tahounem jiný tým.

 

Po nástupu Covidu přišel vzestup E-commerce a tým zaměřený na logistiku a skladování zažil svůj vrchol. Aktuálně pracujeme na větších projektech v Česku. Zahraniční akce jsou v útlumu, ale očekáváme, že se investice v této oblasti znovu rozjedou.

 

V současnosti je hlavním tahounem tým zaměřený na řízení pivovarů. Kolegové, kteří cestují po celém světě, strávili první Covidové roky na home office a pracovalo se pouze omezeně. Letos neví, kam dřív skočit, a tým se rozšiřuje. Jak říkáme u nás: „Každý chvilku, tahá pilku.“

 

Procesní automatizaci se obecně daří, máme krásné projekty například v hydroenergetice. Stabilní zásobu práce má i servisní tým. Našim zákazníkům nabízíme pohotovostní podporu i pomoc při školení odborné obsluhy.

 

Tomuto přelévání tržních příležitostí jsme potřebovali přizpůsobit rozložení týmů. Jak to proběhlo?

 

Někteří kolegové změnu využili a přesunuli se v rámci firmy na jiná oddělení, jiní ne a odešli. S částí týmu převážně v backofficu jsme se rozloučili řízeně. Ve firmě jako je ta naše, kde jsou vztahy klíčové, to byl bolestivý proces. Ve vedení se vyměnily klíčové osoby v pozicích CEO a personálního řízení. Nové uspořádání si postupně sedá.

 

Dobrou zprávou je, že co se týká výkonnosti společnosti, tak zavedená opatření zafungovala. Do čísel se změny propsaly pozitivně. Máme pěknou zásobu práce, na projektech se daří. Firma je finančně stabilní, zisková a to nám umožňuje zaměřit se i na inovace klíčových oblastí jako je odměňování nebo digitalizace.

 

Poslední větší aktualizace systému odměňování proběhla v roce 2018, k jeho inovaci jsme tedy přistoupili po 5 letech. Co je v této oblasti nového?

 

Provedli jsme přehodnocení mzdových úrovní, to probíhá pravidelně, abychom drželi krok s trhem. Zůstáváme u odměňování podle odbornosti. To znamená, že kdo chce růst mzdově, musí růst odborně.

 

Na projektech zavádíme prémie, abychom ocenili individuální výkonnost. Navýšili jsme kapesné pro pracovní cesty s cílem podpořit kolegy pracující v zahraničí. 

Inovací prošel systém benefitů. Máme nové pojetí SickDays, FreeDays i formu jazykového vzdělávání. Novinkou je zavedení Cafeterie.

 

AUTOMATIZACE, DIGITALIZACE, BEZPEČNOST, ZJEDNODUŠOVÁNÍ

Digitalizace, data, inovace. Velké téma pro většinu firem. Jak k němu přistupujeme v B:TECHu?  

 

Digitalizace je jednou z našich priorit. Co se týká produkční části firmy, přistupujeme k ní obezřetně. Opatrnější přístup je podle mě při řízení velkých průmyslových technologií  na místě. Spolehlivost a bezpečnost je v našem oboru klíčová a je aktuálně jedním z hlavních témat. Musí jít ruku v ruce s inovacemi. 

 

Uvnitř firmy řešíme témata jako přechod do cloudu v prostředí M365, DMS a další provozní oblasti včetně těch inženýrských. Redesignem prošel i náš vizuální styl.  Zjednodušujeme také řadu procesů. Zavádíme drobná zlepšení a inovace, které nám pomohou s efektivitou.  

 

Kde všude se s námi aktuálně mohou lidé setkat a jak pokračuje spolupráce s regionem a školami, které se firma dlouhodobě věnuje? 

 

Tento týden se s námi můžou zájemci o automatizaci potkat na Veletrhu robotických příležitostí pořádaných společností FANUC. Máme za sebou jarní pracovní veletrhy v Plzni a Brně. Náboru se obecně daří. V polovině května proběhla akce FAMILY DAY, kde se potkáváme s rodinami a blízkými našich kolegů. Pořádáme ji tradičně jako poděkování za podporu našich kolegů. Všem děkuji za účast a jsem rád, že se akce i letos vydařila.

 

Co se týká regionu a podpory vzdělávání, tak v letošním roce jsme podpořili několik zajímavých projektů zaměřených na prevenci a vzdělávání. Čeká nás zakončení už 7. ročníku elektrotechnického kroužku a jeho letní soustředění. V příštím roce nás čeká také maturita studentů oboru Průmyslová automatizace, který odborně garantujeme na střední škole v  Chotěboři. Letos u nás budou mít jeho studenti ještě do konce školního roku také provozní praxe.

 

Nějaká slova na závěr? 

 

Závěrem bych rád poděkoval jménem celého týmu za důvěru a spolupráci našim zákazníkům. Všem svým kolegům za to, že s námi táhnou tu pomyslnou káru dál. Těším se na nové projekty a všem nám přeji, aby se nám dařilo v tomhle novém rychlém světě najít své místo, úspěšně fungovat a zachovat si nadhled i radost ze života.

Marek PROKŠ, generální ředitel

Marek Prokš vystudoval elektrotechniku na střední průmyslové škole v Jihlavě a do společnosti nastoupil už v roce 2002. Postupně se vypracoval přes projektový management do pozice ředitele realizace a člena představenstva. 1. 9. 2022, po dvaceti letech ve společnosti, byl jmenován generálním ředitelem společnosti a předsedou představenstva.